loading...

فلفلستان

بازدید : 4
پنجشنبه 24 آذر 1401 زمان : 4:34

روش کاشت نهال زردآلو

دو طريقه کاشت نهال زردآلو پيونده و قلمه است که بهترين رشد را از اين دو روش دارند. اما نهال زرد آلو را مي توان از طريق دانه و يا روش گلداني نيز کاشت. کاشت درخت زردآلو و پرورش آن از نهال براي بسياري از باغبانان مبتدي و با تجربه کار پر سود و مفيدي است. براي اطلاعات بيشتر تا انتهاي مطلب با نهالستان آلفا نهال همراه باشيد.

البته در طرز کاشت درخت زردآلو موارد و نکات مهمي است که با رعايت آنها مي توان يک درخت پرثمر و با باردهي عالي پرورش داد. توجه داشته باشيد که براي کاشت درخت زردآلو مي بايست نهال زردآلو کاشته شود و استفاده از بذرهاي کوچک و يا هسته ي زردآلو درخت با ثمر به بار نمي دهد.

نگاهي کوتاه بر درخت زردآلو

درخت زردآلو ميوه اي شيرين و بومي مناطقي در شمال چين و سيبري است و از قرن اول ميلادي به آسيا و اروپا راه يافته است. زردآلو از نظر شرايط آب و هوايي به هلو شبيه است و از درختان معتدل به شمار مي آيد. زردآلو طاقت سرماي شديد در زمستان را ندارد.

اين درخت خزان دارد و برگ هايش شکل قلبي نوک تيز مي باشد. ارتفاع اين درخت تا 5 متر نيز مي رسد. شکوفه هاي زردآلو درشت است و رنگشان متمايل به قرمز مي باشد و گل هاي آن نر و ماده اند. ميوه زرد آلو بيشتر روي شاخه هاي يکساله مي رويد. زرد آلو ميوه اي گوشتي و زرد رنگ است و خواص زيادي را داراست از جمله اين که باعث رفع تشنگي و عطش مي شود، از پوسيدگي دندان جلوگيري مي کند و ضد سرطان است به خصوص سرطان ريه.

https://alphanahal.ir/apricot-seedlings/

تکثير و ازدياد درخت زردآلو

زرد آلو را معمولا از هسته آن پرورش مي دهند، مرحله تبديل نهال به درخت بارده حدود 3 تا 4 سال طول مي کشد. براي اين که هسته زردآلو بارور شود، حدودا 90 روز به سرماي زير 5 درجه نياز دارد. براي کاشت اين درخت اين مراحل را بايد طي کرد. ابتدا بايد هسته را از ميوه جدا کرده سپس گوشت اطراف آن را شست . بعد بايد هسته را در ميان شن، پيت موس يا خاک اره (که توانايي حفظ رطوبت را دارند) قرار داد.

نکته: اين مواد بايستي خشک باشند تنها به مقداري رطوبت نياز دارند براي اين امر اين مواد را با غبار افشاني مرطوب مي کنند.

قسمت چوبي هسته را حذف مي کنند تا جوانه زني به راحتي انجام شود. خاک را به اندازه دو تا سه برابر قطر هسته کنار زده و دانه را داخل آن قرار مي دهند. دماي محل کاشت بهتر است 20 درجه باشد. حدود 3 تا 4 هفته پس از کاشت شاهد رشد جوانه خواهيم بود.

چگونه نهال زردآلو بکاريم؟

يکي از موارد مهمي که در روش کاشت نهال زردآلو اهميت بسياري دارد، زمان کاشت نهال زردآلو و فصل کاشت درخت زردآلو مي باشد. همانطور که مي دانيد، ميوه ي زردآلو يکي از ميوه هاي فصل تابستان مي باشد. به همين دليل بهترين فصل کاشت نهال زردآلو فصل پاييز مي باشد.

کاشت نهال زردآلو و کاشت درخت زردآلو در مناطق گرمسيري کار آساني است و پرورش نهال زردآلو به دليل مقاومت عالي در برابر سرما در مناطق غربي انجام پذير است.

روش کاشت نهال زردآلو در ايران

ميوه درخت زردآلو ميوه اي سنگي با پوست نارنجي و شيرين و آبدار است. بهترين فاصله کاشت نهال زردآلو فاصله ي ?.? متري از ديگر نهال ها (در صورتي که نهال هاي ميوه هاي ديگري نيز مي کاريد) مي باشد. البته مي توانيد زمان کاشت نهال زردآلو را در بهار و يا تابستان انجام دهيد اما بايد آبياري آنها به طور مداوم و منظم باشد.

خاک در روش کاشت نهال زردآلو بايد چگونه باشد؟

خاک زهکشي و خوب غني شده در پرورش و رشد بهتر نهال زردآلو و ثمردهي و پر محصول بودن درخت زردآلو نقش اساسي دارد.درختان زردآلو در خاک غرقاب و بيش از حد مرطوب، خوب بار نمي دهند و رشد درستي نخواهند داشت.

از نکات مهمي که در پرورش نهال زردآلو بايد به آن توجه داشت، کاشت نهال زردآلو در محلي و مکاني است که از بادهاي سخت و شديد در امان باشد. از ديگر مواردي که در طرز کاشت درخت زردآلو مي بايست به آن توجه داشت، نور کافي و عالي مي باشد.

نحوه کاشت هسته زردآلو

اين کار را هر کسي مي تواند انجام دهد و نيازي به مهارت خاصي ندارد فقط بايد مطابق آنچه که در اين مطلب در اختيارتان قرار مي گيرد عمل کنيد تا صاحب يک درخت زرد آلو زيبا شود.

يکي از ساده ترين راه هاي تکثير زرد آلو کاشت هسته زردآلو است البته راه ديگري هم براي داشتن درخت زرد آلو وجود دارد که آن کاشت نهال زرد آلو به طور مستقيم است، زماني که از طريق هسته اقدام به کاشت مي کنيد ? الي ? سال طول خواهد کشيد تا درخت شما به مرحله ميوه دهي برسد، اما اگر مي خواهيد خودتان آن را از همان ابتدا پرورش دهيد بهترين راه استفاده از هسته آن است، مراحل کاشت هسته زردآلو در خانه به شرح زير است:

در ابتداي کاشت هسته زردآلو بايد ? الي ? عدد هسته زرد آلو را به خوبي از گوشت آن جدا کرده و بعد از آن هسته ها را با آب بشوييد. بعد از آن براي اينکه هسته سفت آن به خوبي خيس بخورد بايد به مدت يک شبانه روز هسته ها را در آب قرار دهيد.

بعد از گذشت ?? ساعت هسته ها را از آب خارج کنيد و آن ها را داخل يک دستمال نخي مرطوب قرار دهيد، سپس دستمال را در داخل يک کيسه پلاستيکي بگذاريد و در پلاستيک را به خوبي ببنديد. اين کار براي نگهداري رطوبت جهت جوانه زني هسته ها انجام مي شود.

شما مي توانيد به جاي اينکه هسته ها در داخل دستمال بگذاريد آن را در مخلوطي از خاک کود هاي گياهي، شن، ماسه و پيت ماس قرار دهيد، سپس همانگونه که در بالا گفتيم درون پلاستيک قرار داده و در آن را گره مي زنيم.

از مهم ترين نکات کاشت هسته زردآلو اين است که بايد هسته آن به مدت ?? روز در دمايي به اندازه ? درجه سانتي گراد نگهداري کنيد. به اين ترتيب هسته ها را براي مدت ? ماه در داخل يخچال قرار مي دهيم. اين کار براي اين است که هسته ها قابليت جوانه زني را پيدا کنند.

به اين نکته توجه کنيد که دستمال و يا خاکي که هسته ها را درون آن قرار داده ايد نبايد خيس باشد، فقط مقداري رطوبت کافي است.

در طول مدتي که هسته ها در يخچال نگهداري مي شوند نبايد بگذاري که محل آن ها خشک بماند با استفاده از روش غبار باشي محل آن ها را مرطوب نگه داريد.

کم کم با گذشت دوره سرما دهي، بايد اقدام به کاشت هسته زردآلو کرد. براي کاشت آن بايد همان اندازه که هسته قطر دارد ? الي ? برابر آن بايد در داخل خاک قرار بگيرد. خاکي که براي کاشت هسته زرد آلو در نظر گرفته مي شود بايد ترکيبي از خاک لومي+ خاک برگ+ و شن باشد.

بهتر است تا زماني که هسته ها به جوانه هاي کوچکي تبديل شوند هسته ها را داخل گلدان پرورش دهيد. بعد از تهيه خاک بايد هسته ها را به صورت جدا از هم در داخل خاک قرار دهيد. گلداني که درون آن هسته ها را کاشتيد به مکاني انتقال دهيد که در آن دما به ?? درجه سانتي گراد برسد.

مدت زماني به اندازه ? الي ? سال طول مي کشد تا جوانه هايتان تبديل به درختچه اي کوچک شود و ميوه بدهد. بعد از گذشت مدت زماني که جوانه ها به اندازه کافي رشد کردند و قوي شدند مي توانيد آن ها را به باغچه و فضايي بزرگ تر انتقال دهيد.

روش ديگر کاشت هسته زردآلو اين است که از همان ابتدا بذر اصلي آن را از داخل هسته چوبي آن جدا کرده اين کار باعث مي شود که مدت جوانه زني آن از ? ماه به يک ماه کوتاه تر شود.

شرايط نگهداري

خاک: براي کاشت هسته زردآلو بايد از خاکي استفاده کنيد که از قدرت زه کشي بالا و خاکي نسبتا قليايي برخوردار باشد، علاوه بر اين بايد خاک آن قابليت نگهداري رطوبت را داشته باشد، بهترين و مناسب ترين خاک براي کاشت زرد آلو خاکي لومي، شني، و خاک برگ به همراه مقداري خاک پوسيده است. زماني که به درخت بزرگي تبديل شد خواستار خاکي با عمق زياد خواهد بود.

آبياري: زماني که نهال در داخل گلدان قرار دارد بايد زماني اقدام به آبياري آن کنيد که سطح رويي خاک کاملا خشک شده باشد، از آنجايي که ريشه هاي درخت زردآلو به غرقاب شدن بسيار حساس هستند، زياده روي در آبياري باعث پوسيدگي ريشه هاي نهال خواهد شد.

نور: براي اينکه درخت زردآلو رشد خوبي داشته باشد بايد به ميزان لازم نور خورشيد دريافت کند، زردآلو بايد روزانه به ميزان ? ساعت نور مستقيم خورشيد دريافت کند. اگر از نهال آن در داخل خانه نگهداري مي کنيد آن را در پرنور ترين قسمت خانه قرار دهيد. نرسيدن نور کافي شکل ظاهري درخت را تغيير مي دهد.

دما: درخت زرد آلو قادر است طيف وسيعي از تغيرات دمايي را تحمل کند، از جمله تابستان هاي گرم و زمستان هاي سرد مي تواند براي درخت زرد آلو مطلوب باشد و آن را دچار مشکل نکند. اما تغيرات شديد دمايي قادر است به درخت صدمه بزند. درخت زردآلو خاک هايي با دماي بالا را بيشتر مي پذيرند.

آفات: از اصلي ترين آفات درخت زردآلو، کنه تار عنکبوتي، شته، شپشک، سوسو چوب خوار، و زنبور ميوه خوار اشاره کرد که بايد با استفاده از سم هاي مناسب به دفع آنها بپردازيد.

آبياري درخت زردآلو:

يکي از نکات مهم براي پرورش يک درخت زردآلو سالم، آبياري منظم است. يکنواخت بودن رطوبت باعث حفظ قدرت رشد در درختان زردآلو مي شود. براي اکثر درختان از جمله زردآلو علاوه بر مقدار آب و منظم بودن آبياري، کيفيت آن نيز داراي اهميت زيادي است.

نياز آبي درختاني مثل زردآلو را اگر به روش سنتي بخواهيم حل کنيم، به تناسب شرايط اقليمي منطقه مورد کشت و رقم آن، هفت تا ده هزار متر مرکب در سال براي هر هکتار است. در روش آبياري قطره اي نياز آبي زردآلو به حدود 5 تا 6 هزار متر مکعب کاهش پيدا مي کند.

نکته: هنگام آبياري سنتي بايد دقت داشت که آب با طوقه درختان برخورد و تماس نداشته باشد.

نور درخت زردآلو:

نور کامل و مستقيم آفتاب براي رشد کامل درختان زردآلو لازم است. زردآلو حداقل هشت ساعت به صورت روزانه به نور کامل آفتاب نياز دارد. اگر در مکان رشد نور مناسب نباشد سبب ضعيف شدن رشد درختان و ريز شدن برگ هاي آن مي شود. اگر نياز رطوبتي اين درخت به اندازه تامين شود، اين درخت در فصول پر نور مانند تابستان به مشکل بر نخواهد خورد.

آب و هوا (دما) درخت زردآلو:

زردآلو به سرما براي تحريک گلدهي نياز دارد، به همين علت اين ميوه را در مناطق گرمسير و نيمه گرمسير کشت نمي کنند. اين درخت به سرماي بهاره حساسيت دارد به اين علت که شکوفه هاي آن کمي زودتر از ديگر درختان شکوفا مي شوند. نياز سرمايي اين درخت سيصد تا نهصد ساعت دماي زير 7 درجه است.

هرس درخت زردآلو:

هرس درختان مستقر شده محصول دهي آن ها را بهبود مي بخشد. اين درخت در اوايل بهار و يا اواخر زمستان نياز به هرس خواهد داشت. در هرس کرد درختان شاخه هاي معيوب در اولويت هستند، سپس مناطقي از درخت که رشد در آن ها زياد رشد مي کنند هرس مي شوند. اين عمل باعث بهبود رشد عمومي درخت مي شود.

آفات و بيماري هاي درخت زردآلو:

آفات: شته، شپشک، کنه تار عنکبوتي، مگس ميوه، پيچاننده برگ، زنبور مغز خوار زردآلو، سوسک چوبخوار از جمله آفات زردآلو هستند.

بيماي هاي زرد آلو: پوسيدگي قهو ه اي، شانکر باکتريايي، سفيدک پودري، پژمردگي به دليل قارچ ورتيسليوم

براي مقابله با اين آفات و بيماري ها، در فروردين يا ارديبهشت ماه، وقتي که غنچه ها در حال شکوفا شدن هستند درخت را سمپاشي مي کنند.

https://alphanahal.ir/خريد-نهال/

روش کاشت نهال زردآلو

دو طريقه کاشت نهال زردآلو پيونده و قلمه است که بهترين رشد را از اين دو روش دارند. اما نهال زرد آلو را مي توان از طريق دانه و يا روش گلداني نيز کاشت. کاشت درخت زردآلو و پرورش آن از نهال براي بسياري از باغبانان مبتدي و با تجربه کار پر سود و مفيدي است. براي اطلاعات بيشتر تا انتهاي مطلب با نهالستان آلفا نهال همراه باشيد.

البته در طرز کاشت درخت زردآلو موارد و نکات مهمي است که با رعايت آنها مي توان يک درخت پرثمر و با باردهي عالي پرورش داد. توجه داشته باشيد که براي کاشت درخت زردآلو مي بايست نهال زردآلو کاشته شود و استفاده از بذرهاي کوچک و يا هسته ي زردآلو درخت با ثمر به بار نمي دهد.

نگاهي کوتاه بر درخت زردآلو

درخت زردآلو ميوه اي شيرين و بومي مناطقي در شمال چين و سيبري است و از قرن اول ميلادي به آسيا و اروپا راه يافته است. زردآلو از نظر شرايط آب و هوايي به هلو شبيه است و از درختان معتدل به شمار مي آيد. زردآلو طاقت سرماي شديد در زمستان را ندارد.

اين درخت خزان دارد و برگ هايش شکل قلبي نوک تيز مي باشد. ارتفاع اين درخت تا 5 متر نيز مي رسد. شکوفه هاي زردآلو درشت است و رنگشان متمايل به قرمز مي باشد و گل هاي آن نر و ماده اند. ميوه زرد آلو بيشتر روي شاخه هاي يکساله مي رويد. زرد آلو ميوه اي گوشتي و زرد رنگ است و خواص زيادي را داراست از جمله اين که باعث رفع تشنگي و عطش مي شود، از پوسيدگي دندان جلوگيري مي کند و ضد سرطان است به خصوص سرطان ريه.

https://alphanahal.ir/apricot-seedlings/

تکثير و ازدياد درخت زردآلو

زرد آلو را معمولا از هسته آن پرورش مي دهند، مرحله تبديل نهال به درخت بارده حدود 3 تا 4 سال طول مي کشد. براي اين که هسته زردآلو بارور شود، حدودا 90 روز به سرماي زير 5 درجه نياز دارد. براي کاشت اين درخت اين مراحل را بايد طي کرد. ابتدا بايد هسته را از ميوه جدا کرده سپس گوشت اطراف آن را شست . بعد بايد هسته را در ميان شن، پيت موس يا خاک اره (که توانايي حفظ رطوبت را دارند) قرار داد.

نکته: اين مواد بايستي خشک باشند تنها به مقداري رطوبت نياز دارند براي اين امر اين مواد را با غبار افشاني مرطوب مي کنند.

قسمت چوبي هسته را حذف مي کنند تا جوانه زني به راحتي انجام شود. خاک را به اندازه دو تا سه برابر قطر هسته کنار زده و دانه را داخل آن قرار مي دهند. دماي محل کاشت بهتر است 20 درجه باشد. حدود 3 تا 4 هفته پس از کاشت شاهد رشد جوانه خواهيم بود.

چگونه نهال زردآلو بکاريم؟

يکي از موارد مهمي که در روش کاشت نهال زردآلو اهميت بسياري دارد، زمان کاشت نهال زردآلو و فصل کاشت درخت زردآلو مي باشد. همانطور که مي دانيد، ميوه ي زردآلو يکي از ميوه هاي فصل تابستان مي باشد. به همين دليل بهترين فصل کاشت نهال زردآلو فصل پاييز مي باشد.

کاشت نهال زردآلو و کاشت درخت زردآلو در مناطق گرمسيري کار آساني است و پرورش نهال زردآلو به دليل مقاومت عالي در برابر سرما در مناطق غربي انجام پذير است.

روش کاشت نهال زردآلو در ايران

ميوه درخت زردآلو ميوه اي سنگي با پوست نارنجي و شيرين و آبدار است. بهترين فاصله کاشت نهال زردآلو فاصله ي ?.? متري از ديگر نهال ها (در صورتي که نهال هاي ميوه هاي ديگري نيز مي کاريد) مي باشد. البته مي توانيد زمان کاشت نهال زردآلو را در بهار و يا تابستان انجام دهيد اما بايد آبياري آنها به طور مداوم و منظم باشد.

خاک در روش کاشت نهال زردآلو بايد چگونه باشد؟

خاک زهکشي و خوب غني شده در پرورش و رشد بهتر نهال زردآلو و ثمردهي و پر محصول بودن درخت زردآلو نقش اساسي دارد.درختان زردآلو در خاک غرقاب و بيش از حد مرطوب، خوب بار نمي دهند و رشد درستي نخواهند داشت.

از نکات مهمي که در پرورش نهال زردآلو بايد به آن توجه داشت، کاشت نهال زردآلو در محلي و مکاني است که از بادهاي سخت و شديد در امان باشد. از ديگر مواردي که در طرز کاشت درخت زردآلو مي بايست به آن توجه داشت، نور کافي و عالي مي باشد.

نحوه کاشت هسته زردآلو

اين کار را هر کسي مي تواند انجام دهد و نيازي به مهارت خاصي ندارد فقط بايد مطابق آنچه که در اين مطلب در اختيارتان قرار مي گيرد عمل کنيد تا صاحب يک درخت زرد آلو زيبا شود.

يکي از ساده ترين راه هاي تکثير زرد آلو کاشت هسته زردآلو است البته راه ديگري هم براي داشتن درخت زرد آلو وجود دارد که آن کاشت نهال زرد آلو به طور مستقيم است، زماني که از طريق هسته اقدام به کاشت مي کنيد ? الي ? سال طول خواهد کشيد تا درخت شما به مرحله ميوه دهي برسد، اما اگر مي خواهيد خودتان آن را از همان ابتدا پرورش دهيد بهترين راه استفاده از هسته آن است، مراحل کاشت هسته زردآلو در خانه به شرح زير است:

در ابتداي کاشت هسته زردآلو بايد ? الي ? عدد هسته زرد آلو را به خوبي از گوشت آن جدا کرده و بعد از آن هسته ها را با آب بشوييد. بعد از آن براي اينکه هسته سفت آن به خوبي خيس بخورد بايد به مدت يک شبانه روز هسته ها را در آب قرار دهيد.

بعد از گذشت ?? ساعت هسته ها را از آب خارج کنيد و آن ها را داخل يک دستمال نخي مرطوب قرار دهيد، سپس دستمال را در داخل يک کيسه پلاستيکي بگذاريد و در پلاستيک را به خوبي ببنديد. اين کار براي نگهداري رطوبت جهت جوانه زني هسته ها انجام مي شود.

شما مي توانيد به جاي اينکه هسته ها در داخل دستمال بگذاريد آن را در مخلوطي از خاک کود هاي گياهي، شن، ماسه و پيت ماس قرار دهيد، سپس همانگونه که در بالا گفتيم درون پلاستيک قرار داده و در آن را گره مي زنيم.

از مهم ترين نکات کاشت هسته زردآلو اين است که بايد هسته آن به مدت ?? روز در دمايي به اندازه ? درجه سانتي گراد نگهداري کنيد. به اين ترتيب هسته ها را براي مدت ? ماه در داخل يخچال قرار مي دهيم. اين کار براي اين است که هسته ها قابليت جوانه زني را پيدا کنند.

به اين نکته توجه کنيد که دستمال و يا خاکي که هسته ها را درون آن قرار داده ايد نبايد خيس باشد، فقط مقداري رطوبت کافي است.

در طول مدتي که هسته ها در يخچال نگهداري مي شوند نبايد بگذاري که محل آن ها خشک بماند با استفاده از روش غبار باشي محل آن ها را مرطوب نگه داريد.

کم کم با گذشت دوره سرما دهي، بايد اقدام به کاشت هسته زردآلو کرد. براي کاشت آن بايد همان اندازه که هسته قطر دارد ? الي ? برابر آن بايد در داخل خاک قرار بگيرد. خاکي که براي کاشت هسته زرد آلو در نظر گرفته مي شود بايد ترکيبي از خاک لومي+ خاک برگ+ و شن باشد.

بهتر است تا زماني که هسته ها به جوانه هاي کوچکي تبديل شوند هسته ها را داخل گلدان پرورش دهيد. بعد از تهيه خاک بايد هسته ها را به صورت جدا از هم در داخل خاک قرار دهيد. گلداني که درون آن هسته ها را کاشتيد به مکاني انتقال دهيد که در آن دما به ?? درجه سانتي گراد برسد.

مدت زماني به اندازه ? الي ? سال طول مي کشد تا جوانه هايتان تبديل به درختچه اي کوچک شود و ميوه بدهد. بعد از گذشت مدت زماني که جوانه ها به اندازه کافي رشد کردند و قوي شدند مي توانيد آن ها را به باغچه و فضايي بزرگ تر انتقال دهيد.

روش ديگر کاشت هسته زردآلو اين است که از همان ابتدا بذر اصلي آن را از داخل هسته چوبي آن جدا کرده اين کار باعث مي شود که مدت جوانه زني آن از ? ماه به يک ماه کوتاه تر شود.

شرايط نگهداري

خاک: براي کاشت هسته زردآلو بايد از خاکي استفاده کنيد که از قدرت زه کشي بالا و خاکي نسبتا قليايي برخوردار باشد، علاوه بر اين بايد خاک آن قابليت نگهداري رطوبت را داشته باشد، بهترين و مناسب ترين خاک براي کاشت زرد آلو خاکي لومي، شني، و خاک برگ به همراه مقداري خاک پوسيده است. زماني که به درخت بزرگي تبديل شد خواستار خاکي با عمق زياد خواهد بود.

آبياري: زماني که نهال در داخل گلدان قرار دارد بايد زماني اقدام به آبياري آن کنيد که سطح رويي خاک کاملا خشک شده باشد، از آنجايي که ريشه هاي درخت زردآلو به غرقاب شدن بسيار حساس هستند، زياده روي در آبياري باعث پوسيدگي ريشه هاي نهال خواهد شد.

نور: براي اينکه درخت زردآلو رشد خوبي داشته باشد بايد به ميزان لازم نور خورشيد دريافت کند، زردآلو بايد روزانه به ميزان ? ساعت نور مستقيم خورشيد دريافت کند. اگر از نهال آن در داخل خانه نگهداري مي کنيد آن را در پرنور ترين قسمت خانه قرار دهيد. نرسيدن نور کافي شکل ظاهري درخت را تغيير مي دهد.

دما: درخت زرد آلو قادر است طيف وسيعي از تغيرات دمايي را تحمل کند، از جمله تابستان هاي گرم و زمستان هاي سرد مي تواند براي درخت زرد آلو مطلوب باشد و آن را دچار مشکل نکند. اما تغيرات شديد دمايي قادر است به درخت صدمه بزند. درخت زردآلو خاک هايي با دماي بالا را بيشتر مي پذيرند.

آفات: از اصلي ترين آفات درخت زردآلو، کنه تار عنکبوتي، شته، شپشک، سوسو چوب خوار، و زنبور ميوه خوار اشاره کرد که بايد با استفاده از سم هاي مناسب به دفع آنها بپردازيد.

آبياري درخت زردآلو:

يکي از نکات مهم براي پرورش يک درخت زردآلو سالم، آبياري منظم است. يکنواخت بودن رطوبت باعث حفظ قدرت رشد در درختان زردآلو مي شود. براي اکثر درختان از جمله زردآلو علاوه بر مقدار آب و منظم بودن آبياري، کيفيت آن نيز داراي اهميت زيادي است.

نياز آبي درختاني مثل زردآلو را اگر به روش سنتي بخواهيم حل کنيم، به تناسب شرايط اقليمي منطقه مورد کشت و رقم آن، هفت تا ده هزار متر مرکب در سال براي هر هکتار است. در روش آبياري قطره اي نياز آبي زردآلو به حدود 5 تا 6 هزار متر مکعب کاهش پيدا مي کند.

نکته: هنگام آبياري سنتي بايد دقت داشت که آب با طوقه درختان برخورد و تماس نداشته باشد.

نور درخت زردآلو:

نور کامل و مستقيم آفتاب براي رشد کامل درختان زردآلو لازم است. زردآلو حداقل هشت ساعت به صورت روزانه به نور کامل آفتاب نياز دارد. اگر در مکان رشد نور مناسب نباشد سبب ضعيف شدن رشد درختان و ريز شدن برگ هاي آن مي شود. اگر نياز رطوبتي اين درخت به اندازه تامين شود، اين درخت در فصول پر نور مانند تابستان به مشکل بر نخواهد خورد.

آب و هوا (دما) درخت زردآلو:

زردآلو به سرما براي تحريک گلدهي نياز دارد، به همين علت اين ميوه را در مناطق گرمسير و نيمه گرمسير کشت نمي کنند. اين درخت به سرماي بهاره حساسيت دارد به اين علت که شکوفه هاي آن کمي زودتر از ديگر درختان شکوفا مي شوند. نياز سرمايي اين درخت سيصد تا نهصد ساعت دماي زير 7 درجه است.

هرس درخت زردآلو:

هرس درختان مستقر شده محصول دهي آن ها را بهبود مي بخشد. اين درخت در اوايل بهار و يا اواخر زمستان نياز به هرس خواهد داشت. در هرس کرد درختان شاخه هاي معيوب در اولويت هستند، سپس مناطقي از درخت که رشد در آن ها زياد رشد مي کنند هرس مي شوند. اين عمل باعث بهبود رشد عمومي درخت مي شود.

آفات و بيماري هاي درخت زردآلو:

آفات: شته، شپشک، کنه تار عنکبوتي، مگس ميوه، پيچاننده برگ، زنبور مغز خوار زردآلو، سوسک چوبخوار از جمله آفات زردآلو هستند.

بيماي هاي زرد آلو: پوسيدگي قهو ه اي، شانکر باکتريايي، سفيدک پودري، پژمردگي به دليل قارچ ورتيسليوم

براي مقابله با اين آفات و بيماري ها، در فروردين يا ارديبهشت ماه، وقتي که غنچه ها در حال شکوفا شدن هستند درخت را سمپاشي مي کنند.

https://alphanahal.ir/خريد-نهال/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 118
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 28
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 21
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 297
  • بازدید سال : 575
  • بازدید کلی : 5398
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی